Startovní pole formule 1 vždy zásadně ovlivňovaly změny pravidel

gp-francie-vyrazena-z-financnich-duvodu Změny pravidel již nejednou v téměř šedesátileté historii mistrovství světa vozů formule 1 stály za změnami počtu týmů, které se ho účastnily. Dnes končí termín pro podání přihlášky do příštího ročníku šampionátu. Dosud se přihlásila pouze stáj Williams, za což jí bylo pozastaveno členství v Asociaci týmů formule 1 (FOTA).

Očekávají se přihlášky McLarenu, Brawn GP a Force India. Okolo ostatních stávajících týmů F1 panuje nejistota. Stáje Ferrari, Renault, Toyota, Red Bull a Toro Rosso přímo vyjádřily nesouhlas s chystaným zavedením rozpočtového stropu ve výši 40 milionů liber a pohrozily neúčastí v MS 2010.

Klíčové momenty ve vývoji počtu týmů v MS F1: 1950 - Spojením Velkých cen šesti zemí bylo ustaveno mistrovství světa; na startu často jediného závodu se objevilo dohromady 51 stájí včetně týmu Scuderia Ferrari s jezdcem Albertem Ascarim. 1952 - Začalo se závodit podle pravidel převzatých z méně výkonné Formule 2, objem motoru byl stanoven na dva litry; MS se zúčastnil těžko překonatelný počet 70 týmů. 1954 - Změna pravidel, mimo jiné se zvýšil objem nepřeplňovaných motorů na 2,5 litru; pokles na 39 a během dvou let až na 27 týmů, méně jich pak bylo poprvé až v roce 1965. 1959 - Zavádění vozů s motorem vzadu; 48 týmů. 1961 - Snížení obsahu motoru na 1,5 litru; 36 týmů. 1966 - Konec motorů do 1,5 litru; 23 týmů. 1968 - Období velkých otřesů v F1 včetně zavedení pohonu čtyř kol a neskrývaného sponzoringu; 28 týmů. 1969 - Reakcí na změny a také na tragickou smrt Jima Clarka byla účast pouhých osmi stájí, v dalším roce už jich bylo 31. 1976 - Nejvíce stájí od roku 1959 (40). 1977 - Lotus představuje revoluční vůz s přítlačným křídlem; ze 38 stájí zbývá v roce 1980 pouhých 20. 1987 - Zavedení atmosférických motorů o objemu 3,5 litru, do roku 1989 ale jezdí obě kategorie pohromadě, nové vozy jsou hodnoceny odděleně v Poháru Jima Clarka; počet týmů postupně vzrostl ze 17 na 21. 1993 - Absolutní nadvláda Williamsu a zákaz některých technických prvků v příštím roce bere chuť mnoha soupeřům, počet stájí klesá až na 13. 1998 - Lola absolvuje jediný závod a poté se ocitá v konkurzu; po jejím odchodu má MS už jen 11 týmů. 2009 - Před sezonou z finančních důvodů končí Super Aguri; v MS zůstává deset stájí. 2010 (před uzávěrkou přihlášek) - Nejméně pět stájí hrozí odchodem kvůli chystané změně pravidel, naopak několik týmů se podle prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA) Maxe Mosleyho chystá do šampionátu nově vstoupit. Na startovním roštu má údajně být prostor pro 13 stájí.

Zdroj: ČTK

 

Reklama

Reklama

Náš tip

Kdo je online

Právě připojeni - hostů: 4 

Statistiky

Členové : 6759
Obsah : 220

Komentáře


Poslední novinky

Nejčtenější

Pohár konstruktérů 2009

Pos Team Points
View full table